

Suomen paras vaalikone
Tavoitteet ja konsepti
Ylen vaalikone uudistettiin vuoden 2012 kuntavaaleihin. Tavoite oli uudistaa ajastaan jälkeen jäänyt klassikko jälleen Suomen parhaaksi vaalikoneeksi.
Suunnittelimme käyttöliittymän kokonaan uudelleen. Teimme palvelusta aiempaa selkeämmän, raikkaamman ja kiinnostavamman. Kantavana ajatuksena oli tehdä tyylipuhdas ja yksinkertainen RWD-toteutus.
Toteutus
Tutkimme vaalikoneiden käyttöä ja päädyimme ratkaisuun, jossa vakavissaan ehdokasta etsivät saavat uusia työkaluja, mutta samalla vahvistetaan suoraviivaista ja yksinkertaista vaalikoneen peruskäyttöä. Uuden vaalikoneen käyttäjä voi halutessaan hylätä epäkiinnostavat ehdokkaat tai puolueet pois tuloslistauksesta. Mikä tahansa kysymys on mahdollista asettaa niin keskeiseksi, että kaikki täysin eri mieltä olevat ehdokkaat rajataan pois. Ehdokkaiden vastauksia voi tarkastella missä tahansa vaiheessa - myös vastaamatta yhteenkään vaalikoneen kysymykseen. Tulokset lasketaan reaaliaikaisesti, joten käyttäjät näkevät välittömästi vastaustensa vaikutukset ehdokkaiden järjestykseen.
Vaalikonekysymykset laadittiin aiempaa huolellisemmin, teemoitettiin selkeämmin ja ne testattiin käyttäjillä. Uusi vaalikone myös kerää ehdokkaiden vaalilupauksia. Twiitin mittaiset vapaamuotoiset lupaukset auttavat vaalikoneen käyttäjiä hahmottamaan ehdokkaiden tavoitteita ja ne mahdollistavat lupausten ja tekojen seuraamisen vaalikauden aikana. Lupauksia kertyi yhteensä huikeat 52 514 kappaletta. Suunnittelemme kerätyn datan pohjalta palvelua, joka tekisi poliitikkojen toimien seuraamisen helpommaksi.
Lisäksi teimme keräämästämme vaalikonedatasta avointa uudella rajapinnalla sekä tietokantadumppeina. Dataa hyödynnettiin Ylen ulkopuolella vaalien aikana noin kymmenessä eri projektissa. Ylellä kerättyä tietoa käytettiin ennennäkemättömän laajasti - vaalikonedatan avulla tehtiin yli sata juttua.
Tulokset
Vaalikonetta käytettiin ennätykselliset yli miljoona kertaa. Käyttäjäpalaute oli positiivista. Vaalikone tavoitti hyvin myös Ylelle yleensä vaikeita kohderyhmiä. Naiset käyttivät vaalikonetta hieman enemmän kuin miehet, mikä on harvinaista Ylen verkkopalveluille.
Palvelun osoite
Kategoriat
Paras kuluttajille suunnattu palvelu
Paras UX-design
Suunnittelu
Aki Kekäläinen, Yle
konsepti ja käyttöliittymä
Juha Kiiskinen, Yle
graafinen suunnittelu ja käyttöliittymä
Tuotanto
Jarkko Ryynänen, Yle
projektipäällikkö
Oskari Blomberg, Yle
frontend-toteutus
Antti Plathan, Yle
järjestelmäpäällikkö
Jouni Mäkeläinen, Twinkle Oy
backend- ja sovelluskehitys
Miska Natunen, Twinkle Oy
backend- ja sovelluskehitys
Asiakas
Yle